Mi az a bankszámlaváltás?

Életünkben sokszor kell döntéseket hoznunk. Többünknek nem jelent problémát, hogy egy korábban használt terméket vagy szolgáltatást újra cseréljünk. Minél kisebb a döntés és a választás kockázata, annál egyszerűbben lépünk. De mit tegyünk akkor, ha olyan dologban kell döntenünk, amely komplexebb, ráadásul úgy ítéljük meg, hogy kockázatos váltanunk – mert valamit elronthatunk–, továbbá amelynek anyagi vagy akár jogi következménye is lehet? Sokan gondolják azt, hogy bankszámlát váltani nehéz, körülményes, hosszadalmas és költséges folyamat. Ez ma már nem így van! Az Európai Uniós és a hazai szabályozásnak köszönhetően ma már egyszerűen, új bankunk segítségével válthatunk bankszámlavezető bankot. A szabályozók és a Magyar Nemzeti Bank célja, hogy a fogyasztókat segítse, ezáltal megfelelő és egészséges versenyt tartson fent a lakossági bankszámlát vezető bankok között. Ennek a törekvésnek az eredménye az egyszerűsített bankszámlaváltás kialakítása.

Mi is az az egyszerűsített bankszámlaváltás?

Az egyszerűsített bankszámlaváltás lényege, hogy egyszerűen, banki ügyintéző segítségével, a Magyar Nemzeti Bank által szabályozott folyamatok szerint tudunk váltani. Ma már bankot / bankszámlát váltani nagyon egyszerű!

Egyszerű: Bankváltásban új bankunk segít majd nekünk! Elegendő egyszer bemennünk választott bankunk egyik fiókjába, ahol egy szakértő banki munkatárs segítségével kitöltjük a Számlaváltási meghatalmazást, bemutatjuk személyes papírjainkat, és megadunk pár, a korábbi bankra, bankszámlára vonatkozó adatot. Innentől kezdve mindent az új bankunk végez helyettünk: bekéri a szükséges információt a régi bankunktól, értesít minden érintetett (akik nekünk rendszeresen utalnak, akiknek mi csoportos beszedéssel fizetünk), átvezet minden kért megbízást az új bankszámlánkra, és végül, ha kértük, akkor be is záratja a régi bankszámlánkat. (Tudjon meg többet a csoportos beszedésről!)

Gyors: A bankszámlaváltás során a régi és új bankunknak is rendelet írja elő, hogy maximum hány napja áll rendelkezésre a feladatok elvégzésére. A bankváltási meghatalmazásunk benyújtását követően akár 13 munkanapon belül már meg is történhet a bankszámlaváltás. A bankszámlaváltás dátumát mi határozhatjuk meg, a legkorábbi dátum megadásában a banki ügyintéző segítségét kérhetjük.

Kockázatmentes: Nem kell aggódnunk amiatt, hogy kár ér minket, ha régi vagy új bankunk nem megfelelően működik közre a bankszámlaváltásunk során. Ha bankunk hibájából eredően minket pénzügyi veszteség ér, ideértve a díj- és kamatveszteségeket is, köteles haladéktalanul azt megtéríteni számunkra! Mit értünk ez alatt? Például, ha bankunk hibájából nem tudja a közműszolgáltatónk csoportos beszedését érvényesíteni, és emiatt nekünk késedelmi díjat kell fizetnünk, akkor az érintett bank köteles azt számunkra megtéríteni.

Melyek a bankváltás legfőbb okai?

Legtöbbünk már évek, évtizedek óta ugyanannál a banknál vezeti a bankszámláját. Eljöhet azonban az a pillanat, amikor megérik a döntés, és váltani akarunk. Melyek a legfőbb okok?

• Költségcsökkentés: A bankok a számlavezetésért és az egyéb kapcsolódó szolgáltatásokért díjat számolnak fel. A díjak mértéke idővel változhat. De az is lehet, hogy mi használjuk másképpen a bankszámlánkat (többször veszünk fel készpénzt, többet utalunk, nagyobb folyószámlahitelre van szükségünk stb.) Ha úgy érezzük, túl sokba kerül a bankszámlánk, érdemes lehet váltani (akár bankon belül, akár másik bankhoz menni).

• Nem elérhető termékek/szolgáltatások: A bankok között, bár hasonló termékeket kínálnak, vannak eltérések. Lehet, hogy nekünk fontos, hogy banki ügyeinket mobiltelefonon vagy számítógépen tudjuk intézni, de jelenlegi bankunk nem kínál erre megoldást. Esetleg az is előfordulhat, hogy olyan hitelterméket, betéti terméket vagy bankkártyát szeretnénk használni, amely bankunknál nem elérhető. Ilyen esetekben is érdemes megnézni más bank kínálatát.

• Nem megfelelő kiszolgálás: Még a legjobb vállalatokkal is előfordulhat, hogy nem találják meg a hangot ügyfeleikkel. Ha már többször előfordult bankunknál, hogy nem olyan kiszolgálásban részesültünk (személyesen, telefonon, interneten), amely számunkra elfogadható, akkor jó tudni, hogy könnyen és gyorsan válthatunk bankot.

Bankszámlaváltás folyamata

#1 Teljes bankszámlaváltás a régi számla bezárásával

  1. Új bankszámla kiválasztása
  2. Új bankunk felkeresése
  3. Meghatalmazás megadása
  4. Bankjaink intézkednek helyettünk
  5. A bankszámlaváltás napja

1. Új bankszámla kiválasztása

Ahhoz, hogy bankszámlát tudjunk váltani, szükségünk lesz egy új bankszámlára. A döntéshez érdemes átgondolni, hogy mely tényezők számunkra a legfontosabbak. Amit biztosan fontoljunk meg:

  • Van-e lakóhelyünk, munkahelyünk közelében a választott banknak fiókja?
  • Hányszor veszünk fel készpénzt a bankautomatából egy hónapban?
  • Hány csoportos beszedési megbízásunk van egy hónapban?
  • Hányszor szoktunk utalni és milyen összeget?
  • Fontos-e, hogy mobiltelefonra bankunk sms-t küldjön?
  • Használni akarunk-e telebankot,internetbankot, banki mobilapplikációt?
  • Szükségünk lesz-e bankkártyára?
  • Szükségünk lesz-e folyószámlahitelre?
  • Szeretnénk-e betétet lekötni a bankszámlánkon?
Ha ezekre tudjuk a választ, akkor a bankok hirdetményeiből megtudhatjuk, mely bank ajánlata a legkedvezőbb számunkra.

2. Új bankunk felkeresése

A bankszámlaváltást új bankunk fiókjában tudjuk személyesen kezdeményezni. Mielőtt útra kelünk, a következőket kell tennünk:

Döntenünk kell arról, hogy régi számlánkat bezárjuk vagy megtartjuk, illetve, hogy az összes megbízásunkat az új számlánkról szeretnénk-e indítani.

  • Ellenőriznünk kell, hogy nincs-e olyan tényező, amely megakadályozhatja, hogy régi bankszámlánkat bezárjuk.
  • Ha a régi számlánknál volt társtulajdonos, akkor vele is egyeztetnünk kell, illetve együtt kell bemennünk a bankfiókba.
  • Érdemes elolvasni, hogy mit tartalmaz a Számlaváltási meghatalmazás, és mire kell figyelnünk majd a kitöltéskor. Így nem érhet bennünket meglepetés az ügyintézés során. A bankfiókba vinnünk kell személyes dokumentumainkat és esetlegesen további papírokat is. Ha még nem nyitottuk meg az új bankszámlánkat, akkor ezt meg kell tennünk.

3. Meghatalmazás megadása

Ugyan a Számlaváltásra vonatkozó meghatalmazás sok banki szöveget tartalmaz, kitöltése egyszerű, és segítséget nyújt hozzá új bankunk munkatársa a bankfiókban. Mit is tartalmaz ez a nyomtatvány?

  • Először meg kell adnunk pár személyes alapadatunkat (és a társtulajdonosnak is, ha nem egyedüli tulajdonosai vagyunk a számlánknak).
  • Meg kell adnunk korábbi és új bankszámlánknak a számlaszámát (IBAN).
  • Rendelkeznünk kell a csoportos beszedési megbízásainkkal kapcsolatban.
  • Rendelkeznünk kell a rendszeres átutalásainkkal kapcsolatban.
  • Rendelkeznünk kell a rendszeres jóváírásaink áthelyezésével kapcsolatban. (Rendszeres jóváírásnak 13 hónap alatt legalább 4 alkalommal beérkező utalás minősül.)
  • Meg kell határoznunk a bankszámlaváltás napját. A legkorábbi időpont meghatározásában segít új bankunk. Ez legalább 6 munkanappal azután kell, hogy legyen, hogy új bankunk megkapta az összes szükséges információt a régitől. Ez az előírások szerint a Számlaváltási meghatalmazás beadását követő 13. munkanap lehet legkorábban, amennyiben a bankváltás folyamata zökkenőmentesen zajlik. Amennyiben úgy döntünk, hogy nem az összes csoportos beszedési megbízásunkat, rendszeres átutalásunkat és rendszeres jóváírásunkat szeretnénk áthozni az új számlánkra, akkor a Számlaváltási meghatalmazás mellett néhány mellékletet is szükséges kitölteni. Ezeken a nyomtatványokon tudjuk meghatározni, hogy mely megbízások kerüljenek át az új bankszámlánkra.

4. Bankjaink intézkednek helyettünk

Miután kitöltöttük és beadtuk a Bankszámlaváltási meghatalmazást, számunkra véget ér az ügyintézés, de valójában a munka java csak ezután jön a többi szereplő számára. Első lépésben 2 munkanapon belül az új bankunk felveszi a régi bankkal a kapcsolatot, és bekéri a szükséges adatokat, rendelkezik nevünkben arról, hogy mi történjen a megbízásainkkal és a számlánkkal. A régi bankunknak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy a kért adatokat átadja, és a meghatalmazásban megadott feladatokat elvégezze. Ezután új bankunk a megkapottak alapján rögzíti az adatokat, és felveszi a kapcsolatot az érintettekkel (beszedők, rendszeres jóváírók stb.). Erre az új bankunknak 5 munkanap áll a rendelkezésére.

5. A bankszámlaváltás napja

A Számlaváltási meghatalmazás kitöltésekor meghatároztuk, hogy mely nap legyen a bankszámlaváltás napja. Ha a megelőző lépéseket elvégezték a bankjaink, és minden rendben megtörtént, akkor ez az a nap, amikortól az új számlánk már el tudja látni azokat a feladatokat, amelyek előtte a régi bankszámlához kapcsolódtak. Azaz pontosabban:

  • a csoportos beszedések és
  • a rendszeres átutalási megbízásaink már az új számlánk terhére történnek, és
  • ezentúl rendszeres jóváírásaink is már az új számlánkra érkeznek.
A folyamat utolsó lépése, hogy régi bankunk megszünteti a bankszámlánkat.

#2 Teljes bankszámlaváltás a régi számla megtartásával

  1. Új bankszámla kiválasztása
  2. Új bankunk felkeresése
  3. Meghatalmazás megadása
  4. Bankjaink intézkednek helyettünk
  5. A bankszámlaváltás napja

1. Új bankszámla kiválasztása

Ahhoz, hogy bankszámlát tudjunk váltani, szükségünk lesz egy új bankszámlára. A döntéshez érdemes átgondolni, hogy mely tényezők számunkra a legfontosabbak. Amit biztosan fontoljunk meg:

  • Van-e lakóhelyünk, munkahelyünk közelében a választott banknak fiókja?
  • Hányszor veszünk fel készpénzt a bankautomatából egy hónapban?
  • Hány csoportos beszedési megbízásunk van egy hónapban?
  • Hányszor szoktunk utalni és milyen összeget?
  • Fontos-e, hogy mobiltelefonra bankunk sms-t küldjön?
  • Használni akarunk-e telebankot, internetbankot, banki mobilapplikációt?
  • Szükségünk lesz-e bankkártyára?
  • Szükségünk lesz-e folyószámlahitelre?
  • Szeretnénk-e betétet lekötni a bankszámlánkon?
Ha ezekre tudjuk a választ, akkor a bankok hirdetményeiből megtudhatjuk, mely bank ajánlata a legkedvezőbb számunkra.

2. Új bankunk felkeresése

A bankszámlaváltást új bankunk fiókjában tudjuk személyesen kezdeményezni. Mielőtt útra kelünk, a következőket kell tennünk:

  • Döntenünk kell arról, hogy régi számlánkat bezárjuk vagy megtartjuk, illetve, hogy az összes megbízásunkat az új számlánkról szeretnénk-e indítani.
  • Ellenőriznünk kell, hogy nincs-e olyan tényező, amely megakadályozhatja, hogy régi bankszámlánkat bezárjuk.
  • Ha a régi számlánknál volt társtulajdonos, akkor vele is egyeztetnünk kell, illetve együtt kell bemennünk a bankfiókba.
  • Érdemes elolvasni, hogy mit tartalmaz a Számlaváltási meghatalmazás, és mire kell figyelnünk majd a kitöltéskor. Így nem érhet bennünket meglepetés az ügyintézés során. A bankfiókba vinnünk kell személyes dokumentumainkat és esetlegesen további papírokat is. Ha még nem nyitottuk meg az új bankszámlánkat, akkor ezt meg kell tennünk.

3. Meghatalmazás megadása

Ugyan a Számlaváltásra vonatkozó meghatalmazás sok banki szöveget tartalmaz, kitöltése egyszerű, és segítséget nyújt hozzá új bankunk munkatársa a bankfiókban. Mit is tartalmaz ez a nyomtatvány?

  • Először meg kell adnunk pár személyes alapadatunkat (és a társtulajdonosnak is, ha nem egyedüli tulajdonosai vagyunk a számlánknak).
  • Meg kell adnunk korábbi és új bankszámlánknak a számlaszámát (IBAN).
  • Rendelkeznünk kell a csoportos beszedési megbízásainkkal kapcsolatban.
  • Rendelkeznünk kell a rendszeres átutalásainkkal kapcsolatban.
  • Rendelkeznünk kell a rendszeres jóváírásaink áthelyezésével kapcsolatban. (Rendszeres jóváírásnak 13 hónap alatt legalább 4 alkalommal beérkező utalás minősül.)
  • Meg kell határoznunk a bankszámlaváltás napját. A legkorábbi időpont meghatározásában segít új bankunk. Ez legalább 6 munkanappal azután kell, hogy legyen, hogy új bankunk megkapta az összes szükséges információt a régitől. Ez az előírások szerint a Számlaváltási meghatalmazás beadását követő 13. munkanap lehet legkorábban, amennyiben a bankváltás folyamata zökkenőmentesen zajlik. Amennyiben úgy döntünk, hogy nem az összes csoportos beszedési megbízásunkat, rendszeres átutalásunkat és rendszeres jóváírásunkat szeretnénk áthozni az új számlánkra, akkor a Számlaváltási meghatalmazás mellett néhány mellékletet is szükséges kitölteni. Ezeken a nyomtatványokon tudjuk meghatározni, hogy mely megbízások kerüljenek át az új bankszámlánkra.

4. Bankjaink intézkednek helyettünk

Miután kitöltöttük és beadtuk a Bankszámlaváltási meghatalmazást, számunkra véget ér az ügyintézés, de valójában a munka java csak ezután jön a többi szereplő számára. Első lépésben 2 munkanapon belül az új bankunk felveszi a régi bankkal a kapcsolatot, és bekéri a szükséges adatokat, rendelkezik nevünkben arról, hogy mi történjen a megbízásainkkal és a számlánkkal. A régi bankunknak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy a kért adatokat átadja, és a meghatalmazásban megadott feladatokat elvégezze. Ezután új bankunk a megkapottak alapján rögzíti az adatokat, és felveszi a kapcsolatot az érintettekkel (beszedők, rendszeres jóváírók, stb.). Erre az új bankunknak 5 munkanap áll a rendelkezésére.

5. A bankszámlaváltás napja

A Számlaváltási meghatalmazás kitöltésekor meghatároztuk, hogy mely nap legyen a bankszámlaváltás napja. Ha a megelőző lépéseket elvégezték a bankjaink, és minden rendben megtörtént, akkor ez az a nap, amikortól az új számlánk már el tudja látni azokat a feladatokat, amelyek előtte a régi bankszámlához kapcsolódtak. Azaz pontosabban:

  • a csoportos beszedések és
  • a rendszeres átutalási megbízásaink már az új számlánk terhére történnek, és
  • ezentúl rendszeres jóváírásaink is már az új számlánkra érkeznek.

#3 Részleges bankszámlaváltás a régi számla megtartásával

  1. Új bankszámla kiválasztása
  2. Új bankunk felkeresése
  3. Meghatalmazás megadása
  4. Bankjaink intézkednek helyettünk
  5. A bankszámlaváltás napja

1. Új bankszámla kiválasztása

Ahhoz, hogy bankszámlát tudjunk váltani, szükségünk lesz egy új bankszámlára. A döntéshez érdemes átgondolni, hogy mely tényezők számunkra a legfontosabbak.

Amit biztosan fontoljunk meg:

  • Van-e lakóhelyünk, munkahelyünk közelében a választott banknak fiókja?
  • Hányszor veszünk fel készpénzt a bankautomatából egy hónapban?
  • Hány csoportos beszedési megbízásunk van egy hónapban?
  • Hányszor szoktunk utalni és milyen összeget?
  • Fontos-e, hogy mobiltelefonra bankunk sms-t küldjön?
  • Használni akarunk-e telebankot, internetbankot, banki mobilapplikációt?
  • Szükségünk lesz-e bankkártyára?
  • Szükségünk lesz-e folyószámlahitelre?
  • Szeretnénk-e betétet lekötni a bankszámlánkon? Ha ezekre tudjuk a választ, akkor a bankok hirdetményeiből megtudhatjuk, mely bank ajánlata a legkedvezőbb számunkra.

2. Új bankunk felkeresése

A bankszámlaváltást új bankunk fiókjában tudjuk személyesen kezdeményezni. Mielőtt útra kelünk, a következőket kell tennünk:

  • Döntenünk kell arról, hogy régi számlánkat bezárjuk vagy megtartjuk, illetve, hogy az összes megbízásunkat az új számlánkról szeretnénk-e indítani.
  • Ellenőriznünk kell, hogy nincs-e olyan tényező, amely megakadályozhatja, hogy régi bankszámlánkat bezárjuk.
  • Ha a régi számlánknál volt társtulajdonos, akkor vele is egyeztetnünk kell, illetve együtt kell bemennünk a bankfiókba.
  • Érdemes elolvasni, hogy mit tartalmaz a Számlaváltási meghatalmazás, és mire kell figyelnünk majd a kitöltéskor. Így nem érhet bennünket meglepetés az ügyintézés során. A bankfiókba vinnünk kell személyes dokumentumainkat és esetlegesen további papírokat is. Ha még nem nyitottuk meg az új bankszámlánkat, akkor ezt meg kell tennünk.

3. Meghatalmazás megadása

Ugyan a Számlaváltásra vonatkozó meghatalmazás sok banki szöveget tartalmaz, kitöltése egyszerű, és segítséget nyújt hozzá új bankunk munkatársa a bankfiókban. Mit is tartalmaz ez a nyomtatvány?

  • Először meg kell adnunk pár személyes alapadatunkat (és a társtulajdonosnak is, ha nem egyedüli tulajdonosai vagyunk a számlánknak).
  • Meg kell adnunk korábbi és új bankszámlánknak a számlaszámát (IBAN).
  • Rendelkeznünk kell a csoportos beszedési megbízásainkkal kapcsolatban.
  • Rendelkeznünk kell a rendszeres átutalásainkkal kapcsolatban.
  • Rendelkeznünk kell a rendszeres jóváírásaink áthelyezésével kapcsolatban. (Rendszeres jóváírásnak 13 hónap alatt legalább 4 alkalommal beérkező utalás minősül.)
  • Meg kell határoznunk a bankszámlaváltás napját. A legkorábbi időpont meghatározásában segít új bankunk. Ez legalább 6 munkanappal azután kell, hogy legyen, hogy új bankunk megkapta az összes szükséges információt a régitől. Ez az előírások szerint a Számlaváltási meghatalmazás beadását követő 13. munkanap lehet legkorábban, amennyiben a bankváltás folyamata zökkenőmentesen zajlik. Amennyiben úgy döntünk, hogy nem az összes csoportos beszedési megbízásunkat, rendszeres átutalásunkat és rendszeres jóváírásunkat szeretnénk áthozni az új számlánkra, akkor a Számlaváltási meghatalmazás mellett néhány mellékletet is szükséges kitölteni. Ezeken a nyomtatványokon tudjuk meghatározni, hogy mely megbízások kerüljenek át az új bankszámlánkra.

4. Bankjaink intézkednek helyettünk

Miután kitöltöttük és beadtuk a Bankszámlaváltási meghatalmazást, számunkra véget ér az ügyintézés, de valójában a munka java csak ezután jön a többi szereplő számára. Első lépésben 2 munkanapon belül az új bankunk felveszi a régi bankkal a kapcsolatot, és bekéri a szükséges adatokat, rendelkezik nevünkben arról, hogy mi történjen a megbízásainkkal és a számlánkkal. A régi bankunknak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy a kért adatokat átadja, és a meghatalmazásban megadott feladatokat elvégezze. Ezután új bankunk a megkapottak alapján rögzíti az adatokat, és felveszi a kapcsolatot az érintettekkel (beszedők, rendszeres jóváírók stb.). Erre az új bankunknak 5 munkanap áll a rendelkezésére.

5. A bankszámlaváltás napja

A Számlaváltási meghatalmazás kitöltésekor meghatároztuk, hogy mely nap legyen a bankszámlaváltás napja. Ha a megelőző lépéseket elvégezték a bankjaink, és minden rendben megtörtént, akkor ez az a nap, amikortól az új számlánk már el tudja látni azokat a feladatokat, amelyek előtte a régi bankszámlához kapcsolódtak. Azaz pontosabban, ettől a naptól kezdve azok a megbízások, amelyekre egyesével meghatalmazást adtunk a bankváltási nyomtatvány kitöltésekor, már az új számlánkat terhelik. Azok a megbízások pedig, amelyekről nem rendelkeztünk, továbbra is a régi bankszámlánkról teljesülnek.