Gyakori kérdések a csoportos beszedési megbízásról

Mi a csoportos beszedési megbízás? A csoportos beszedési megbízás az egyik legkényelmesebb és legolcsóbb módja a havi számlák és csekkek befizetésének. A bankszámlánkról a szolgáltató minden hónapban automatikusan beszedi a fizetendő összeget.

Miért jó a csoportos beszedési megbízás? A csoportos beszedés az egyik legkényelmesebb és legpraktikusabb fizetési mód. Számos előnye van a sárga csekkhez képest:

Egyszer kell csak felhatalmazást adni. A fizetési határidőket nem kell fejben tartani. Nem kell csekkel sorban állni a postán. Nem kell a csekkeket tárolgatni. Előzetesen ellenőrizhető, mekkora összeget fog a szolgáltató beszedni. Limitösszeggel kontrolálható a beszedett össze nagysága.

Hogyan igényelhetem? A csoportos beszedésre felhatalmazást adhatunk többféle módon. A legjobb, ha felkeressük a számlavezető bankunkat. A felhatalmazás megadható internet bankon, telebankon keresztül, postai levélben vagy akár személyesen a bankfiókban. Ehhez csupán annyit kell tenni, hogy kitöltjük a “Felhatalmazás csoportos beszedési megbízás teljesítésére” formanyomtatványt.

Egyszeri díj: A csoportos beszedési megbízási fizetési mód beállításáért bizonyos esetekben a számlavezető bank egyszeri díjat számolhat fel. A csoportos beszedési megbízásra vonatkozó felhatalmazás díjáról a számlavezető bank tud pontos felvilágosítást adni.

Mennyibe kerül, milyen költségekkel jár? Díj fizetési tételenként: A csoportos beszedésért a legtöbb számlavezető bank díjat számol fel. Ennek mértéke függ attól, hogy melyik banknál vezetjük a számlánkat, illetve, hogy milyen számlacsomagot használunk. Sok esetben ajánlanak kedvezményt a bankok, például úgy, hogy havi pár darab csoportos beszedés díját elengedik. A csoportos beszedési megbízás díjáról a számlavezető bank tud pontos felvilágosítást adni.

Beállíthatok-e limitet a csoportos beszedés esetében? A felhatalmazás kitöltésekor lehetőségünk van meghatározni, hogy maximum mekkora összeget szedhet be a szolgáltató a bankszámlánkról. Ezzel tudjuk biztosítani, hogy a szolgáltató tévedésből ne tudjon a beállított limitnél magasabb összeget beszedni. Érdemes a felső limitet minden szolgáltatónál úgy meghatározni, hogy a legmagasabb havi összeg is még beszedhető legyen (például fűtés esetén a téli hónapok számlája is).

Mi történik, ha nincs pénz a számlámon? A szolgáltató köteles legalább 5 munkanappal a terhelési határidő előtt elküldeni a számlát a részünkre. Így van időnk intézkedni, hogy a bankszámlánkon legyen elég fedezet, és a szolgáltató beszedhesse a fizetendő összeget. Ha nem áll rendelkezésre a teljes összeg, akkor a beszedés sikertelen lesz. A bank nem jogosult megterhelni a számlát részösszeggel, ezért mindig figyelnünk kell, hogy elegendő pénz legyen a számlán a beszedés napján. A következő havi bankszámla kivonaton tudjuk ellenőrizni, hogy sikeres volt-e az összes beszedés az adott hónapban.

Mit tegyek, ha többet emel le a kelleténél a szolgáltató? A szolgáltató köteles legalább 5 munkanappal a terhelési határidő előtt elküldeni a számlát a részünkre. Ha a számlán szereplő összeggel nem értünk egyet, akkor a szolgáltató felé kell panasszal élnünk. Arra is van mód, hogy közben bankunknál az adott csoportos beszedést letiltsuk, így biztosak lehetünk benne, hogy a szolgáltatónk nem emel le a kelleténél magasabb összeget. A bejelentést legkésőbb a terhelés esedékességét megelőző munkanapon reggel 9 óráig tehetjük meg. A tiltás egyetlen tranzakcióra vonatkozik.

Mely szolgáltatóknál fizethetek csoportos beszedéssel? A teljesség igénye nélkül felsorolunk pár szolgáltatást, ahol kiválóan használható a csoportos beszedés:

Közmű díjak (áram, gáz, távfűtés) Televízió előfizetés, vonalas- és mobiltelefon előfizetés, internet előfizetés Hitel törlesztőrészletek: lakáshitel, személyi kölcsön, áruhitel, hitelkártya, autós hitel, lízing díjak Biztosítási díjak: életbiztosítás, lakásbiztosítás, casco, kötelező gépjármű felelősségbiztosítás

Hogyan tudom megszüntetni a csoportos beszedési megbízást? A megszüntetési szándékunkat a bankunk vagy a szolgáltatónk felé is jelezhetjük. A megszüntetéssel kapcsolatban bankunknál intézkedhetünk személyesen a bankfiókban, telefonon vagy pedig interneten keresztül.